
Strona wydawcy Dawno,
dawno temu ... O
książce O
autorce
Fragmenty
O
książce mówili:
"W tej powieści o
przeszłości i teraźniejszości Brigid Pasulka splata jasne kolory baśni z
subtelniejszymi odcieniami rozczarowania, przetrwania i odrodzenia –
nadając życie nie tylko postaciom, ale i samej Polsce. Rzadko kiedy
powieści udaje się tak dobrze przywołać miejsca i historię, a szczególnie
w tak wciągającej narracji. Wspaniały debiut".
- Nicole Mones
autorka The Last Chinese Chef i Lost in Translation
"Oryginalna opowieść
Pasulki, zapadająca w pamięć i tętniąca życiem, to skarb, łączący w sobie
historię, czas i miejsce".
- Martha McPhee
autorka Georgeous Lies i L’America
"Szczodra i pełna
uczucia powieść Brigid Pasulki, pisana równocześnie z wielkim rozmachem i
dbałością o szczegóły, odnajduje prawdy uniwersalne w najbardziej
dramatycznych chwilach i najbardziej kameralnych obserwacjach. Debiut
pełen życzliwości, elegancki i wzruszający".
- Adam Langer
autor Crossing California
"Uroczy debiut Pasulki
splata dwie opowieści o starej i nowej Polsce. Stara - to bajkowa historia
miłosna Gołębia, młodego człowieka tak zachwyconego wiejską pięknością
Anielicą, że dla okazania swego oddania buduje jej rodzinie dom. Gdy
Polskę ogarnia wojna, Gołąb działa w ruchu oporu, pomysłowo i odważnie
strzegąc wioski i żydowskiej szwagierki. Po wojnie zaręcza się z Anielicą
i razem wyjeżdżają do Krakowa, ale bajeczne obietnice złotego miasta i
chwała okazują się puste. Drugi wątek dotyczy wnuczki Anielicy i
Gołębia, Beaty, tak nieurodziwej, że powszechnie nazywanej Babą Jagą.
Beata żyje w całkiem innym Krakowie i pracuje w barze, nie mając nadziei
na miłość ani planów na przyszłość. Gdy wydarza się tragedia, a Beata
odkrywa rodzinne tajemnice, łączy stare i nowe, by stworzyć własną, jasną
przyszłość. Pasulka kreuje świat magiczny, mimo że nic magicznego się w
nim nie dzieje, splatając historię Polski z historią jednej rodziny".
“Publishers Weekly” z sierpnia 2009 (objęte copyrightem):
"Debiut Pasulki z
jednej strony sięga ku parze wschodnioeuropejskich wieśniaków podczas II
wojny światowej, z drugiej ku ich wnuczce w latach dziewięćdziesiątych XX
wieku. Jeśli przypomina wam to pierwszą książkę Jonatana Safrana Foera
"Wszystko jest iluminacja" (a tytuł kojarzy się z drugą jego książką
"Strasznie głośni i niesamowicie blisko"), to nie jesteście w tym osamotnieni:
anonse prasowe odnotowują „echo” głosu Foera. Na szczęście Pasulka,
Amerykanka o polskich korzeniach, ma też własny urok – sympatyczne
postacie i uważna obserwacja ratują tę powieść przed nadmierną
sentymentalnością. W części współczesnej, 22-letnia samotnica przezywana
Baba Jaga przenosi się do krakowskiego mieszkania swojej sarkastycznej
kuzynki Ireny. Pracując jako niewykwalifikowana pomoc w dwóch miejscach,
Baba Jaga zaczyna nieśmiało rozkwitać, nawiązuje pierwsze przyjaźnie,
znajduje pierwszych adoratorów i marzy o karierze reżysera filmowego.
Powrót do 1939 roku – młody człowiek przezwiskiem Gołąb ubiega się o
Anielicę, legendarną piękność z wioski liczącej dwudziestu paru
mieszkańców. (Ci zakochani oczywiście zostają później dziadkami
bohaterki). Wraz z wybuchem wojny skłócona uprzednio wioska łączy się, by
wspierać ruch oporu. Powieść jest peanem na cześć lojalności, i rodzinnej,
i narodowej. Baba Jaga uczy się, by nigdy nie zdradzać swoich dla
uwodzicielskich nieznajomych - czy chodzi o wspaniały kraj, czy o
chłopaka, który podoba się kuzynce. Najgłębsze chwile wiążą się z
codziennymi obserwacjami Baby Jagi. Gdy widzowie kabaretu rozpraszają się
po wspólnie przeżytej magii spektaklu, myśli: „nasze rozstania powinny być
bardziej uroczyste”.
“The New York Times Sunday Book Review” z 18 października 2009
|